במידה והמוצר שהזמנתם זמין במלאי משלוח חינם לכל רחבי הארץ עד שלושה ימי עסקים

Concepts you need to know …

אם נכנסתם לא מזמן לעולם השעונים, אתם בטח שומעים הרבה מאוד מילים שלא כולם מובנות לכם…אז בשביל זה אנחנו פה, ננסה להסביר לכם את המושגים הבסיסיים ונתחיל מחלקי השעון והשמות שלהם:

החלק החיצוני

גוף – גוף השעון (המכונה באנגלית ״קייס״ (case)) הוא למעשה….השעון עצמו! זהו החלק העיקרי שבשעון שבתוכו יושב המנגנון, הלוח וכל שאר החלקים. הגוף מחובר לרצועה או לצמיד. הגוף יכול להיות עשוי מחומרים שונים : פלסטיק, זהב, פלדה, קרבון ועוד.

לוח – הלוח (dial) הוא החלק הכי ויזואלי בשעון. עליו יושבים המחוגים, הספרות, האינדקסים וכו. לעיתים, על גבי הלוח ישנם לוחות משנה (sub-dial), לרוב למדידת זמנים מדויקת יותר (ראו ״כרונוגרף״)

רגליים – טוב, פה כבר מדובר בשיבוש לשוני בעברית…. באנגלית, שם החלק הוא lugs, שזה יותר קרוב ל״כתפיים״ אם כבר…אבל המילה קצת דומה ל legs… היות וחלק זה לרוב מזכיר צורה של רגליים, השם המשובש השתרש איכשהו והתאים… מדובר בחלקים הבולטים שיוצאים מגוף השעון ומאפשרים חיבור לרצועה או לצמיד.

רצועה – למעשה היא החלק שמאפשר את ענידת השעון. רצועה לרוב עשוייה מעור או מסיליקון, כאשר היא עשוייה מפלדת אל חלד או מתכת אחרת, נהוג לכנות אותה ״צמיד״. בקצה הרצועה/צמיד ישנו אבזם (buckle) המאפשר לרוב התאמת מידה וסגירה מאובטחת של הרצועה ליד.

אינדקסים – מילה המושאלת מאנגלית (index) שבאה לציין את סימוני השעות על גבי הלוח. האינדקסים יכולים להיות קווים פשוטים, ספרות, אותיות וכו׳…

כתר – (crown) – אחד החלקים החשובים בשעון. זהו למעשה סוג של בורג היוצא מהגוף ומאפשר לכוון את השעה והתאריך (אם קיים). הכתר למעשה מחבר את המנגנון הפנימי אל ״העולם החיצוני״ שמחוץ לגוף השעון, ולכן כשנדרשת עמידות במים, נדרשת הברגה של הכתר כדי לאטום את השעון לחדירת מים.

בזל – (besel) – הבזל הוא מסגרת השעון, המחברת את הזכוכית החיצונית לגוף השעון ומהדקת אותה בצורה מאובטחת. הבזל יכול להיות חלק, קבוע או מסתובב (לכיוון אחד בלבד כמו בשעוני צלילה, או לשני הכיוונים כמו בשעוני GMT)

GMT מדובר למעשה בתוספת של אזור זמן נוסף המוצג על גבי השעון. ראשי התיבות GMT מגיעות מהמילים Greenwich Mean Time – אזור זמן גריניץ׳, בו נקבע ה״אפס״ של אזורי הזמן העולמיים (זה נמצא באזור אנגליה), מכאן מקבלת כל מדינה או אזור בעולם את הזמן היחסי שלו, בהתאמה. לדוגמא, ישראל נמצאת באזור זמן GMT+2, מה שאומר שלעולם נקדים את השעה באנגליה בשעתיים…וכו׳.

כרונוגרף – בשפת היומיום, אנחנו רגילים להשתמש במילה ״סטופר״, אבל המונח המקצועי למדידת זמנים מדויקת נקרא ״כרונוגרף״ (״כרונו״ = זמן, ״גרף״ = רישום). לרוב מדובר בתוספת של לוחות משנה על גבי הלוח הראשי, המאפשרים מדידת זמנים מדויקת, ברמת השעות, הדקות והשניות (ולעיתים גם חלקי שניות).

קריסטל (או זכוכית קריסטל) – החלק העליון של השעון, המאפשר צפייה בלוח ובשעה. קיימים לרוב 3 סוגים של קריסטל – פלסטיק, מינרלי וספיר. הספיר הוא למעשה גביש ספיר סינתטי שמגדלים במעבדה, החל להופיע בשעונים בסוף שנות ה-70׳ של המאה שעברה. הוא עמיד הרבה יותר לשריטות אך יקר יחסית לפלסטיק, ולכן נדיר יהיה למצוא שעון עם ספיר קריסטל במחיר הנמוך מ-1000 שקלים.

קומפליקציות – הכוונה לכל הפונקציות הנוספות שאפשר למצוא בשעונים. החל מ״מצב ירח״ (חוגה המראה את המצב הירח היומי (אם הוא מלא, חצוי או דק), כרונוגרף, תאריכון, שם יום, שם חודש, GMT, וכו׳.

החלק הפנימי

בניגוד לחלקים החיצוניים של השעון, אותם כולם רואים והם למעשה ״כרטיס הביקור״ של השעון אותו אנו עונדים, כשעוברים לחלקים הפנימיים של השעון מגיעים למקומות נסתרים יותר, לא תמיד גלויים, אבל תמיד מסקרנים. זהו למעשה ״הלב הפועם״ של השעון, המכונה ״מנגנון״ (caliber), מקור האנרגיה שלו והמקום בו הקסם מתרחש. אז אילו חלקים יש שם?

מנגנון – זהו השם הכולל למערכת המניעה את השעון (כמו המנוע ברכב) המנגנון יכול להיות מבוסס סוללה וגביש קוורץ או מבוסס על מערכות של קפיצים וגלגלי שיניים. מקור האנרגיה של המנגנון (או למעשה מה שנותן לו את האנרגיה להניע את השעון) קובע גם את סוג השעון/המנגנון ואת שמו.
ולכן :

מנגנון מבוסס סוללה וגביש קוורץ נקרא ״מנגנון קוורץ״.
מנגנון מבוסס קפיצים וגלגלי שיניים נקרא ״מנגנון מכני״.

אבנים – (jewels) – עשויים מאבן רובי (אודם) או חומרים סינטטים, למעשה משמשים כמיסבים במנגנונים מכניים, להפחתת החיכוך ושיפור דיוק השעון.

רוטור – (rotor) – משקולת קטנה, לרוב בצורת חצי עיגול, אשר מחוברת למנגנון, זזה עם תנועות היד ו״מטעינה״ (או מותחת) את הקפיץ הראשי (במנגנונים מכניים בלבד). מנגנון המצויד ברוטור ייקרא ״מנגנון אוטומטי״ (כי הוא לא דורש מתיחה ידנית) ולעומתו, מנגנון חסר רוטור ייקרא ״מנגנון מתיחה ידנית״ (כי נדרש למתוח את הקפיץ הראשי בעזרת הכתר מדי יום או יומיים).

באלאנס – (balance) – אחד החלקים החשובים ביותר במנגנון מכני. מדובר בקפיץ דק ורגיש המחובר לגלגל שיניים שמווסת את תנועות המנגנון ויוצרים את הבאלאנס (״שווי משקל״ באנגלית) הנדרש לדיוק השעון.

חפש/י את השעון שלך